/blog/View/
مرکز تصویر برداری رازی
ام آر آی قلب چیست؟

ام آر آی قلب چیست؟

در ام آر آی کاردیاک (قلبی)، از امواج رادیویی و مغناطیسی که ضرری برای بدن ندارند به منظور تشخیص و بررسی بیماری های قلب و عروقی مادر زادی یا بررسی اثر برخی بیماری های دیگر بر روی عضله قلب استفاده می شود که مهمترین کاربرد ام آر آی قلب بررسی viability (زنده بودن) عضله قلب می باشد که در مقایسه با پزشکی هسته ای و اکو از صحت و دقت بالاتری برخوردار است.


از کاربرد های انجام ام آر آی قلب می توان به موارد زیر اشاره کرد:


1_بررسی محل سکته و وسعت ناحیه سکته در قلب
2-بررسی التهاب عضله قلب(مایوکاردیت)و همچنین التهاب پرده اطراف قلب (پریکاردیت)
3-بررسی بیماری های مادر زادی مانند تترالوژی فالوت
4-بررسی توده های قلبی
5-بررسی ساختاری و عملکردی قلب مانند اندازه گیری دقیق EF، بررسی دریچه ها، تعیین میزان فلو و...
6-اندازه گیری مقدار آهن جمع شده در عضله قلب

برای دریافت نوبت ام آر آی میتوانید از اینجا اقدام کنید.

میزان جریان شریان آئورت

میزان جریان شریان آئورت

تجهیزات مورد نیاز برای انجام ام آر آی قلب

1-دستگاه سوپرکنداکتیو 1/5 تسلا با گرادیان های قدرتمند
2-سکانس های تخصصی مورد نیاز برای انجام ام آر آی قلب که به صورت آپشنال باید خریداری و روی دستگاه نصب شده باشد
3-کویل های مخصوص انجام ام ار ای قلب
4-نرم افزار تخصصی بررسی و آنالیز تصاویر

آمادگی های قبل از انجام ام آر آی قلب

• قبل از انجام این آزمون نیازی به رژیم غذایی ندارید و در صورتیکه از داروی خاصی استفاده می‌کنید، برنامه دارویی خود را تغییر ندهید.

توجه: در صورتی که در خواست پزشک شما با تزریق باشد از شما خواسته می شود 4 ساعت قبل حتما ناشتا باشید ولازم است هرگونه حساسیت دارویی ، فصلی، آلرژی خود را حتما به پزشک و کارشناس اطلاع دهید.

در نظر داشته باشید در صورت آلرژی قبل از انجام تست نیاز به مشورت با پزشک و مصرف دارو می باشد.

• در صورت داشتن هرگونه ناراحتی کلیوی با پزشک خود مشورت کنید.

• در صورت بار دار بودن یا احتمال به بارداری لطفا پزشک و کارشناسان را مطلع کرده.

• اگر هر گونه ایمپلنت فلزی(پیس میکر، پمپ کاشتنی، هرگونه تتو و...)در بدن شما استفاده شده است حتما کارشناسان را مطلع کرده.

توجه: اگر از بودن در فضاهای سربسته اضطراب دارید ممکن است نیاز به داروی آرام بخش نیاز داشته باشید اما لازم است بدانید شما با کارشناسان رادیولوژی در حین انجام تست میتوانید گفتگو کنید و این موضوع از دلهره بسیاری از افراد می کاهد.

نحوه انجام ام آری آی قلب

آمادگی بیمار برای انجام تست MRI قلب

آمادگی بیمار برای انجام تست MRI قلب

• قبل از انجام تست از بیمار خواسته میشود کلیه لباس های خود را تعویض و لباس یکبار مصرف بپوشد و کلیه اشیا فلزی مانند عینک، زینت آلات و ... خارج کرده.
• بیمار بر روی تخت دراز کشیده لید چست هایی بر روی قفسه سینه فرد قرار میگیرد و همچنین بالشتک هایی زیر بدن فرد قرار می گیرد که هم باعث راحتی فرد شده هم از حرکت های فرد میکاهد.

نکته بسیار مهمی که در یک تصویربرداری دقیق تاثیر گذار است عدم تکان خوردن بیمار در طول ام آر آی است. به همین دلیل قبل از شروع کار حتما باید - وضعیت خوابیدن بیمار ثابت شود به طوری که کاملا احساس راحتی و آرامش داشته باشد.

• در صورت تزریقی بودن MRI پرستار اقدام به گرفتن رگ دست یا بازوی بیمار کرده و از طریق آن ماده حاجب را به فرد تزریق میکند.
برای جلوگیری از آزار سر و صدای دستگاه به بیمار هدفونی داده میشود.

• در حین انجام تست تکنسین دستگاه از طریق بلندگوهای تعبیه شده در اتاق با بیمار صحبت میکند و تکنسین از بیمار میخواهد چند ثانیه نفس خود را حبس کند و سپس به تنفس عادی خودی ادامه دهد. همکاری بیمار در حبس تنفس کمک شایانی به تصویربرداری دقیق تر میکند.

توجه: در صورت استفاده از ماده حاجب امکان دارد چند ثانیه احساس گرگرفتگی و شاید به ندرت احساس سرما در فرد ایجاد شود که عادی است اما در صورت بروز هرگونه نفس تنگی،بی حسی و یا تعریق باید تکنسین را آگاه کند.

بعد از انجام تست نیز هرگونه علائم درد، خارش، قرمزی و یا تورم ایجاد شده را باید با پزشک در میان گذاشت. در غیر این موارد ، به مراقبت خاصی بعد از MRI قلب نیاز نیست مگر اینکه پزشک توصیه دیگری کرده باشد.

اشیا ممنوعه هنگام تست ام آر آی

اشیا ممنوعه هنگام تست ام آر آی

آیا ام آر آی قلبی(cardiac mri)ضرر دارد؟

ام آر آی قلبی یکی از چندین و چند روش پیشرفته تصویربرداری است که برای بررسی قلب و عروق به کار میرود و از چند زاویه تصویربرداری می شود که کمک میکند پزشک بهتر تصمیم گیری کند.
در MRI به جای استفاده از پرتو X از امواج رادیویی و مغناطیسی استفاده میشود و از سال 1973 میلادی که اولین تصویر واضح از بافت های بدن توسط Mri ثبت شد تاکنون هیچ گزارشی از عوارض جانبی ام آر آی ثبت نشده است.

ام آر آی در دوران بارداری

موضوع خطر و عوارض نداشتن mri شامل زنان باردار هم می شود و تاکنون با توجه به یافته های چندین و چند هزار زن بارداری که تصویربرداری با ام آر آی انجام داده اند هیچ عارضه ای مشاهده نشده است. ولی به طور کل هیچ امر پزشکی و تصویربرداری بدون اندیکاسیون(ضرورت) نباید انجام شود ام آر آی در زمان بارداری هم مشمول این موضوع است. اما اگر بنا به هر دلیلی نیاز به انجام تصویربرداری باشد انجام ام آر آی کاملا بلامانع است و حتی گاهی توصیه به انجام میشود برای بررسی نقایص و مشکلات جنین و مادر. در مورد ام آر آی با تزریق ماده حاجب به دلیل عبور ماده حاجب از جفت ترجیحا نباید انجام شود.

بعد از ام آر آی قلبی چه مراقبت هایی باید انجام شود؟

همانطور که در بالا هم توضیح داده شد بعد از تست mri نیاز به مراقبت خاصی نیست و فرد میتواند به فعالیت های عادی و روزمره خود ادامه دهد اما در صورتی که از داروی آرامبخش برای انجام تست استفاده شده بود بهتر است تا 24 ساعت بعد از تست از فعالیت هایی مثل رانندگی، کارهایی که نیاز به تمرکز دارند مثل کار با تجهیزات و ماشین آلات مصرف الکل خودداری شود.

تحلیل و تفسیر تست های ام آر آی قلبی

ام آر آی قلب تستی کاملا تخصصی می باشد که در همه مراکز انجام نمی شود اما در مرکز تصویر برداری رازی شهر ری انجام ام ار ای قلب (CARDIAC MRI) به صورت تخصصی با استفاده از یکی از پیشرفته ترین دستگاه های MRI( ۱٫۵ تسلا مدل Amira از کمپانی زیمنس آلمان) و با حضور و نظارت دکتر وحید علیزاده متخصص رادیولوژی و سونوگرافی دارای تخصص در زمینه ام آر آی قلب انجام می شود، و تفسیر این تست در سریع ترین زمان ممکن توسط ایشان انجام می شود.

ام آر آی قلب در تهران

ام آر آی در تهران

(ام آر آی در تهران)

شایان ذکر است مرکز تصویربرداری رازی(رادیولوژی و سونوگرافی دکتر علیزاده) جامع ترین مرکز تصویربرداری جنوب تهران است که سیستم نوبت دهی این مرکزعلاوه بر سیستم حضوری به صورت اینترنتی (سایت_ارتباط با واتس اپ)هم می باشد و نهایت زمان انتظار برای دریافت نوبت MRI قلب، یک هفته می باشد و همچنین آماده سازی جواب تست MRI قلب نهایتا طی 2هفته حاضر شده و از طریق پیامک به بیماران اطلاع رسانی می شود و بیماران محترم می توانند جواب تست خود را در سایت مشاهده کنند. همچنین تصاویر در پرنده الکترونیک بیماران ثبت می شوند که این موضوع برای مقایسه معاینات افراد بسیار کمک کننده است.

مرکز تصویربرداری رازی | جامع ترین مرکز تصویربرداری جنوب تهران با سریعترین پاسخ دهی

مرکز تصویربرداری رازی | جامع ترین مرکز تصویربرداری جنوب تهران با سریعترین پاسخ دهی

دریافت نوبت