/blog/View/
مرکز تصویر برداری رازی
تشخیص واریس با سونوگرافی

تشخیص واریس با سونوگرافی

واریس Varicose Veins به گشاد شدن سیاهرگ‌ها و یا تورم وریدها گفته می‌شود که بین 10 تا 20 درصد از جمعیت جامعه به آن مبتلا هستند. علت ایجاد این بیماری شایع عروقی، به دلیل نوع عملکرد و ساختار سیاهرگ ها است. واریس اغلب در اثر افزایش فشار خون در وریدها ایجاد می شود و در رگ های نزدیک سطح پوست (سطحی) رخ می دهند.



سیاهرگ‌ها دارای دریچه‌هایی به نام «دریچه‌های لانه کبوتری» هستند که به بازگشت تدریجی خون به سمت قلب، بدون نشت خون کمک می‌کنند. هنگامی‌ که این دریچه ‌ها ضعیف می‌شوند یا افتادگی پیدا می‌کنند، خون و مایعات در بخش‌های پایینی پا جمع می‌شوند و با فشار آوردن روی دیواره سیاهرگ‌ها باعث ایجاد سیاهرگ‌های واریسی بزرگ ‌تر و کلفت ‌تر می‌شوند. واریس‌ها می‌توانند متورم باشند و از سطح پوست بالاتر بروند. آنها اغلب روی ران‌ها، پشت ساق پاها یا داخل پاها یافت می‌شوند. اگر این اختلال در سیاهرگ‌های پا ایجاد شود، واریس پا و اگر در اندامی مانند بیضه ایجاد شود، واریس بیضه (واریکوسل) نامیده می‌شود.
برای بسیاری از مردم، واریس فقط یک مشکل ظاهری است اما برای برخی افراد، واریس می تواند باعث درد و ناراحتی شود. گاهی اوقات واریس می تواند منجر به مشکلات جدی تری شود بنابراین بررسی عوامل ایجاد واریس و تشخیص آن بسیار مهم بوده در ادامه به علل و راه های تشخیص واریس در عروق پا می پردازیم.

علل ایجاد واریس :

نشستن یا ایستادن طولانی مدت می تواند باعث تجمع خون در رگ های پا شود و فشار داخل رگ ها را افزایش دهد. رگها می توانند از افزایش فشار کشیده شوند. این ممکن است دیواره رگ ها را ضعیف کرده و به دریچه ها آسیب برساند.
رگهای واریسی ممکن است در برخی از خانواده ها شایع تر باشد و زمینه ی ارثی داشته باشد. افزایش فشار در وریدها ممکن است باعث ایجاد واریس شود. عواملی که ممکن است فشار را افزایش دهند عبارتند از:
- اضافه وزن یا چاقی
- سن بالا
- تحرک کم
- آسیب پا
- بارداری
- سیگار کشیدن
- مصرف قرص های ضد بارداری خوراکی یا جایگزینی هورمون
و همچنین واریس در خانم ها بیشتر اتفاق می افتد.

راه های تشخیص واریس :

به دلایلی که قبلا هم گفته شد واریس علاوه بر مشکلات زیبایی که برای افراد به دنبال دارد می تواند باعث درد و تورم و همچنین مشکلات جدی تری از قبیل ایجاد لخته خون و حرکت لخته خون به سمت قلب و ریه ها را به دنبال داشته باشد بنابراین تشخیص به موقع و شروع اقدامات درمانی برای واریس مسئله ای بسیار مهم است. راه های زیادی برای تشخیص وجود واریس در عروق وجود دارد از جمله : ترند لنبرگ، سونوگرافی دوپلکس، سونوگرافی داپلر، پولتیسموگرافی و همچنین با ونوگرافی و سی تی اسکن و ام آر آی هم می توان وجود و شدت واریس را بررسی کرد.
در ادامه در مورد سونوگرافی هایی که برای تشخیص و بررسی شدت واریس انجام میشود می پردازیم.

تشخیص واریس با سونوگرافی :

در سونوگرافی که یک شیوه تشخیصی بدون درد، غیر تهاجمی و ایمن است از یک پروب کوچک و ژل (که بر روی پوست مالیده میشود) استفاده می شود. امواج صوتی با فرکانس بالا از پروب از طریق ژل به بدن منتقل می شود و پزشکان رادیولوژیست با استفاده از امواج صوت در افرادی که نشانه های واریس در عروقشان دیده می شود، درد و تورم دارند و یا در اقدامات درمانی قبلی واریس آن ها درمان نشده است؛ علت دقیق و میزان شدت درگیری واریس عروق و دریچه های لانه کبوتری می پردازند. در این شیوه عروق سطحی، عروقی که در عمق ماهیچه ها وجود دارند، مشکل لختگی خون و همچنین نشتی در دریچه ها را بررسی می شوند.
سونوگرافی های داپلر و سونوگرافی دوپلکس برای تشخیص واریس استفاده می شوند.

آمادگی های قبل از سونوگرافی های تشخیص واریس :

سونوگرافی عروق به هیچ آمادگی خاص قبلی نیاز ندارد فقط جوراب های ضد واریس را در روز مقرر نباید استفاده کنید و قبل از انجام سونوگرافی هم به میزان کافی آب میل کنید. و اگر سونوگرافی داپلر برای شما تجویز شده است باید حداقل دو ساعت قبل از انجام تست از استعمال دخانیات پرهیز کنید به این دلیل که دخانیات می تواند باعث منقبض شدن عروق و تشخیص اشتباه شود.
شایان ذکر است بدانید سونوگرافی های تشخیص واریس یک تست دو مرحله ای است که ابتدا رادیولوژیست در حالت خوابیده ورید های عمقی را بررسی کرده و سپس در حالت ایستاده (حالتی که فشار بر روی ورید های اندام تحتانی قرار دارد ) مجددا سونوگرافی را انجام می دهد.

تشخیص واریس با سونوگرافی داپلر :

در سونوگرافی داپلر (Doppler) با استفاده از امواج صوتی که به گلبول های خون برخورد می کنند، میزان جریان خون و فشار خون عروق(هم سرخرگ ها هم سیاهرگ ها) بررسی می شوند و در سونوگرافی داپلر یک تصویر رنگی برای تشخیص میزان جریان خون ارائه می شود. همچنین سونوگرافی داپلر اطلاعاتی در مورد وجود جریان خون در رگ های مورد بررسی و همچنین جهت، سرعت، تلاطم و غیره آن ها را ارائه می دهد.

تشخیص واریس با سونوگرافی دوپلکس :

اگر پزشک شما برای بررسی وجود واریس و یا میزان آن برای شما سونوگرافی دوپلکس(Duplex) تجویز کند این سوال ممکن است برای شما ایجاد شود که این چه نوع سونوگرافی است و در آن چه اتفاقی می افتد و چه عواملی بررسی می شود؟
سونوگرافی دوپلکس یک تصویر رنگی برای تشخیص میزان جریان خون و یک تصویر سونوگرافی دو بعدی سیاه و سفید، از بافت ها ارائه می دهد و همچنین سونوگرافی دوپلکس اطلاعاتی در مورد وجود جریان خون در رگ های مورد بررسی و همچنین جهت، سرعت، تلاطم و ... همراه با تصویری از بافت های اطراف ارائه می دهد.

تشخیص واریس با سونوگرافی در مرکز تصویربرداری رازی شهرری :

مرکز تصویربرداری رازی شهرری یکی از جامع ترین مراکز تصویربرداری تهران می باشد که تمامی تست های تخصصی تصویربرداری از جمله سونوگرافی تشخیص واریس هم در آن انجام می شود تیم پزشکی تصویربرداری رازی شهرری به سرپرستی دکتر علیزاده از مجرب ترین پزشکان متخصص و فوق تخصص رادیولوژیست آقا و خانم تشکیل شده اند که می توانند همه روزه در خدمت شما بیماران محترم باشند.
برای دریافت نوبت از مرکز تصویربرداری رازی شهرری(دکتر علیزاده) میتوانید هم از طریق همین سایت هم به صورت ارتباط تلفنی با شماره های 02155906157 و 02155976795 و همچنین از طریق ارتباط واتس اپ با شماره 09378210350 هم اقدام به دریافت نوبت فرمایید.
شایان ذکر است بدانید جهت رفاه حال شما عزیزان جواب تمامی تصویربرداری ها در مرکز تصویربرداری رازی شهرری بلافاصله پس از آماده شدن از طریق لینک به شماره شما و پزشک معالجتان ارسال می شود و در هر زمان و مکانی به تصاویر و گزارشهای خود دسترسی داشته باشید.

دریافت نوبت