/blog/View/
مرکز تصویر برداری رازی
توده پستانی یا توده برست

توده پستانی یا توده برست

به توده ای اشاره دارد که در بافت سینه ایجاد میشود، و انواع مختلفی از توده برست وجود دارد که به لحاظ ظاهر و احساس متفاوت هستند.در ادامه به علائم توده های پستانی، نحوه تشخیص آن ها، درمان و سایر نکات مربوط به توده های پستانی و جواب این سوال که آیا سرطان پستان فقط در خانم ها اتفاق می افتد خواهیم پرداخت.


علایم سرطان پستان

علایم سرطان پستان


  • تغییرات پوستی مثل پرتقالی شدن پوست پستان

  • درد ناحیه زیر بغل

  • ترشحات غیر عادی از نوک پستان

  • تغییر در ظاهر نوک سینه مثل تغییر جهت نوک

  • هرگونه توده قابل لمس و مشاهده

  • التهاب و احساس درد

  • بر آمدگی یا ضخیم شدن

  • فرورفتگی در نوک و یا بافت پستان

  • با دیدن هر یک از این علائم توصیه میشود بیمار به پزشک مراجعه کند که اغلب پزشک پس از معاینه تست های تشخیصی برای بیمار تجویز می کند مثل ماموگرافی، سونوگرافی، ام آر آی و نمونه برداری از بافت پستان که بستگی به شرایط بیمار دارد البته گاهی چندین تست برای بررسی دقیق تر تجویز می شود.

    ماموگرافی

    روشی برای بررسی بافت سینه می باشد و به دلیل اینکه در حال حاضر سرطان پستان شایع ترین سرطان در بین بانوان است توصیه میشود بانوان بالای 40 سال، هر سال یک مرتبه این تست تشخیصی را انجام دهند. زمان مناسب برای انجام تست ماموگرافی چند روز پس از اتمام قائدگی است و قبل از شروع قائدگی باید از انجام این تست باید پرهیز کرد به این علت ک سینه ها در اوج حساست خود نسبت به درد به سر میبرند.
    در زمان انجام تست ماموگرافی نباید از هرگونه لوسیون، عطر و هرگونه ضد عرق استفاده کرد چون در نتیجه تست تاثیر منفی میگذارد. ماموگرافی در دوران بارداری و شیردهی انجام نمیشود و باید از شیردهی حداقل 3 ماه بگذرد تا فرد بتواند ماموگرافی انجام دهد. اما گاهی در دوران شیردهی نیز به علت جمع شدن شیر در سینه و ایجاد توده نیز بیمار به ماموگرافی احتیاج پیدا میکند که به دستور پزشک در این دوران هم ماموگرافی قابل انجام است.
    و به افراد توصیه می شود 48 ساعت قبل از انجام تست ماموگرافی از مصرف مواد غذایی تند و پر ادویه و مواد کافئین دار مثل شکلات و قهوه خودداری کنند.
    ماموگرافی های غربالگری سالیانه از جهت مقایسه با یکدیگر دارای اهمیت ویژه ای هستند. به طور مثال ماموگرافی های یک بیمار که به علت وجود درد مراجعه کرده بودند در طول یک سال را در ادامه خواهید دید که در صورت عدم وجود ماموگرافی های قبل امکان تشخیص کامل و دقیق وجود نداشت.

    مقایسه ماموگرافی های سالیانه یک بیمار

    مقایسه ماموگرافی های سالیانه یک بیمار

    سونوگرافی برست

    بانوانی که ریسک سرطان سینه در بستگان بالاتر می باشد در کنار ماموگرافی عموما سونوگرافی همزمان از بافت سینه نیز انجام می شود. در سونوگرافی پستان از امواج فراصوت برای بررسی ساختار داخلی پستان استفاده می شود که ضرر خاصی برای آن تا کنون ثبت نشده است و غیر تهاجمی است و بیمار نیاز به آمادگی قبلی خاصی ندارد.

    ام آر آی سینه

    ام آر آی پستان یا Breast Mri به عنوان یک ابزار کمکی در غربالگری سینه با ماموگرافی یا سونوگرافی سینه به کار می رود.
    این تست در روزهای 5 تا 9 قائدگی انجام می شود و نیاز به رژیم غذایی خاصی ندارد و فقط اگر پزشک ماموگرافی با تزریق ماده حاجب تجویز کرده باشد توصیه می شود از 4 ساعت قبل بیمار ناشتا باشد.
    و در حین تست تمامی اشیا فلزی باید از بیمار دور شود.


    برای اطلاعات جزی تر در مورد ام آر آی پستان (Breast MRI) میتوانید اینجا کلیک کنید.

    درمان سرطان سینه

    درمان سرطان سینه بستگی به میزان پیشرفت آن و نظر پزشک دارد اما اصولا یا از طریق جراحی بافت سرطانی جدا می شود. یا از طریق شیمی درمانی برای کوچک شدن یا از بین بردن بافت سرطانی از داروهای خاص استفاده میشود و یا اینکه هورمون تراپی، پرتو درمانی و درمان بیولوژیک انجام میشود.

    در ادامه به جراحی پستان یا ماسکتومی بیشتر خواهیم پرداخت:

    ماستکتومی شامل برداشتن همه یا قسمتی از پستان است. نوع ماستکتومی براساس عواملی از قبیل محل تومور، نوع و اندازه تومور، تعداد تومور ها، اندازه پستان و اینکه آیا بیمار قبلا پرتو درمانی برای پستان دریافت کرده است یا نه مشخص می گردد.
    بعد از عمل ممکن است تورم غدد لنفاوی در ارتباط با قطع جریان لنفاوی به دلیل برداشتن گره ها و کانال های لنفاوی زیر بغل ایجاد می شود.
    بعد از عمل به مدت 4 تا 6 هفته بیمار باید از بلند کردن اجسام سنگین پرهیز کند. بعد از بازگشت دامنه حرکتی(3 هفته) بیمار مجاز به رانندگی خواهد بود. انجام کارهای معمول خانه و فعالیت های مراقبت از خود در حد تحمل مجاز است.
    و در صورت کاهش توانایی حرکت شانه یا بازوی سمت جراحی شده، افزایش ضعف، گرمی یا قرمزی بازوی مبتلا سوزن سوزن شدن یا کرختی، سنگینی یا بی حسی در دست و یا افزایش تورم در اطراف زخم جراحی و خروج ترشحات از محل های برش باید سریعا به پزشک گزارش داد.
    و به مدت دو سال هر سه ماه یکبار لازم است معاینات و تست های تشخیصی مثل ام آر آی و... برای پیگیری درمان و میزان موفقیت الزامی است.

    نمونه برداری از بافت پستان

    بیوپسی پستان یک راه برای ارزیابی توده های مشکوک سینه و کسب اطمینان از خوش خیم یا سرطانی بودن آن هاست، همچنین می توان از آن برای بررسی یافته های غیرعادی در ماموگرافی، سونوگرافی یا سایر معاینه پستان استفاده کرد.
    در طول بیوپسی، پزشک تکه‌های کوچکی از بافت پستان را از ناحیه مشکوک برمی‌دارد تا بتوان آن‌ها را در آزمایشگاه بررسی کرد، که آیا حاوی سلول‌های سرطانی هستند یا خیر.

    آیا سرطان پستان فقط در خانم ها اتفاق میافتد؟

    هرچند سرطان پستان در خانم ها اتفاق شایع تری است اما در صورت بروز در آقایان بسیار جدی و خطرناک تر است و آقایان بلافاصله پس از مشاهده علائم مشکوک و احساس درد باید به پزشک مراجعه کنند و معاینات لازم و تست های تکمیلی را انجام دهند در ادامه ماموگرافی آقای 62 ساله ای را با هم خواهیم دید که با سابقه خانوادگی سرطان، احساس توده قابل لمس و ترشحات در پستان سمت راست مراجعه کردند که یک توده غیر نرمال در پستان سمت راست مشاهده شد اما خوشبختانه در پستان سمت راست مورد عیر طبیعی دیده نشد. و جهت بررسی های دقیق تر سونوگرافی و بیوپسی از رتروارئولار سمت راست انجام شد.

    تصاویر پزشکی آقای 62 ساله مشکوک به سرطان پستان

    تصاویر پزشکی آقای 62 ساله مشکوک به سرطان پستان

    دریافت نوبت